reklama

Drevené mosty

Vzhľadom na to, že už pár rokov sa na Slovensku nestavajú drevené mosty (aspoň o tom neviem), rozhodol som sa urobiť malú reklamu. Všade okolo nás rastie "betónová ďžungľa" a myslím si, že drevené mosty môžu aspoň trochu zmeniť túto všednosť...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (24)

Betón je super materiál, ale za posledných pár desiatok rokov si naň ľudia zvykli zrejme natoľko, že už ani nevedia, že existuje aj čosi iné. Investor častokrát vypleští oči a díva sa ako na zjav, keď statik spomenie, že či by ten most nemohol byť z dreva. Nasleduje otázka: "A to sa dá?"

Neuvažujem o tom, že by sa v blízkej budúcnosti mohli postaviť nejaké väčšie mosty pozemných komunikácií a už vôbec nie diaľničné mosty, ale mohli by sa postaviť aspoň menšie lávky pre peších. V lokalitách ako sú napríklad národné parky, rekreačné zariadenia, parky, záhrady atď. Pri väčších mostoch to bude pravdepodobne ešte dlho problém, pretože firmy, ktoré realizujú výstavbu infraštruktúry častokrát disponujú vlastnými betonárkami, alebo sú "dohodnutí" za určité "percento" ak to bude z betónu z tej a tej betonárky. Podobný problém majú aj oceľové mosty. V susednej Českej republike sú naši bratia na tom trošku lepšie. Za posledné dva roky sa tam postavili aspoň 2-3 drevené mosty o ktorých viem. Prečo teda nerobíme mosty z dreva aj my? Chce to len trošku presadiť, urobiť tomu reklamu. Za odmenu sa budeme cítiť napríklad v Tatrách viac ako v Tatrách. Stačí si spomenúť na ten polorozpadnutý betónový most (o ktorom si možno kedysi mysleli, že tu bude navždy), keď ideme zubačkou zo Štrby. Bŕŕŕ

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Most Vihantasalmi, Mäntyharju, Fínsko

Obrázok blogu

Rok výstavby: 1999
Rozpätia: 21+ 42+ 42+ 42+ 21m
Celková dĺžka: 182 m
Sv. šírka: 11,0 + 3,0 m
Plav. výška pod mostom: 4,0m
Konštrukčný systém: v troch stredných poliach - tri jednoducho uložené vešadlové nosníky z LLD (GL 32), v oboch krajných poliach -jednoducho uložené plnostenné nosníky z LLD (GL 32), spriahnuté so ŽB doskou
Mostovka: ŽB doska
Ochrana dreva: soľná impregnácia a kreozotová impregnácia, konštrukčná ochrana vešadlových nosníkov dreveným obkladom
Spotreba dreva: 985 m3
Celková cena: 3 900 000 €

Obrázok blogu
  • pohľad na most

Obrázok blogu
  • konštrukcia mostovky


Obrázok blogu
  • priečny rez

Obrázok blogu
  • celkový dojem

Byholmen - lávka pre peších, Dragsfjärd, Fínsko

Obrázok blogu


Rok výstavby: 1997
Rozpätie: 23,0 m
Sv. šírka: 4,0 m
Konštrukčný systém: štyri jednoducho uložené plnostenné nosníky z LLD (GL 32)
Mostovka: mostinová vozovka z fošní 50×150
Ochrana dreva: soľná impregnácia a náter kreozotovým olejom (hlavné nosníky)
Spotreba dreva: 55 m3
Celková cena: 118 tis. €
z toho drevo 84 000 €

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Most Lehmilahti, Sonkajärvi, Fínsko

Obrázok blogu

Rok výstavby: 2000
Rozpätie: 19,0 m
Sv. šírka: 5,0 m
Konštrukčný systém: Vešadlová sústava
Mostovka: prvková, tvorená oceľovými priečnikmi a drevenými pozdĺžnikmi z LLD (GL 32), mostinová vozovka z fošní
Ochrana dreva: LLD - kreozotová impregnácia ostatné časti: soľná impregnácia
Spotreba dreva: 26 m3
Celková cena: 50 tis. €
z toho drevo 29 000 €

Obrázok blogu

Netradičný hlavný nosný konštrukčný systém:

Vešadlové nosníky sú bez horného stužidla. Vzpery sú z dvojice rozkročených guľatín (dole 1200 mm - hore 400 mm), spriahnutých s betónovou stužujúcou doskou, ukotvené priamo do betónových opôr. Opory sú prepojené štyrmi oceľovými tyčami, zachytávajúcimi vodorovnú zložku reakcie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ollas Overpass, Espoo, Fínsko

Obrázok blogu

Rok výstavby: 1997
Rozpätie: 33,3 m
Celková dĺžka: 47 m
Sv. šírka: 4,0 m
Konštrukčný systém: Oblúkový most. Dva dvojkĺbové oblúky z LLD (GL 32), každý vyrobený a dovezený v celku
Mostovka: medziľahlá, priečniky z LLD a lepená lamelová doska
Vozovka: podlažinová z fošní
Ochrana dreva: oblúky: soľná impregnácia + náter,
mostovka: kreozotová impregnácia
Spotreba dreva: 30 m3
Celková cena: 138 000 €

Sinettäjoki - lávka pre peších, Rovaniemi Municipality Fínsko

Obrázok blogu

Rok výstavby: 1996
Rozpätie: 13,8 m
Sv. šírka: 4,0 m
Konštrukčný systém: Vešadlová sústava, hlavné nosníky z LLD (GL 32)
Mostovka: mostinová vozovka z fošní 50×150 mm
Ochrana dreva: soľná impregnácia + náter
Spotreba dreva: 19 m3
Celková cena: 76 tis. €
z toho drevo 9 000 €

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Uviedol som fínske mosty. To neznamená, že v iných krajinách nie sú :o) Pekné drevené mosty sú aj v okolitých krajinách, stačí sa rozhliadnuť. Okrem toho môžeme vidieť zopár exemplárov aj u nás.

Dolný Kubín - lávka pre peších

Obrázok blogu
Emil Coloň

Emil Coloň

Bloger 
  • Počet článkov:  5
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som človek, ktorý občas napíše blog. Vzdelanie ukončené na Stavebnej fakulte v Žiline (Katedra stavebných konštrukcií a mostov). Zoznam autorových rubrík:  HistóriaKonštrukcie a statikaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu